Měníme se pro vás

 

Co je cílem transformace ČP

Cílem transformace České pošty je 
  • dlouhodobá stabilizace jejího hospodaření
  • rozdělení státního podniku na Českou poštu, která bude nadále provozovat veřejnoprávní služby s finanční podporou státu a na Balíkovnu, která převezme logistickou část třídění, přepravy a doručování balíků, a 
  • posílení role samostatné České pošty jako kontaktního místa mezi občanem a státem

Česká pošta má dnes nejširší distribuční síť v České republice sahající do všech měst a regionů, a její otevřená infrastruktura bude k dispozici všem státním, veřejným a komerčním subjektům, které majízájem ji využívat v rámci pravidel hospodářské soutěže a ve prospěch všech obyvatel ČR.
 

Co transformace přinese občanům a běžným zákazníkům ČP?

Posílí se role České pošty jako kontaktního místa pro občana. Kromě současných služeb bude pobočková síť poskytovat nejen základní poštovní služby, ale nově i vybrané služby veřejné správy. Hlavně u veřejných služeb by část nových činností České pošty měla zajišťovat i kontaktní síť poštovních doručovatelů v terénu. V rámci otevřené infrastruktury nabídne pošta využívání své široké pobočkové sítě i dalším komerčním partnerům. Dále bude rozvíjet projekt Pošta partner i Mobilní pošta.

Mezi hlavní priority proto také patří zkvalitnění poskytovaných služeb, digitalizace, zlepšení zákaznické zkušenosti a komfortu i rozšíření poskytovaných služeb.
 

Proč je transformace ČP nutná?

Prioritou České pošty je vždy co nejlépe plnit svou hlavní úlohu provozovatele a poskytovatele veřejnoprávních služeb. Jelikož se potřeby občanů a státu vyvíjejí a mění, tak musíme reagovat i my. Ambicí je vždy poskytovat široké spektrum moderních a kvalitních služeb a zajistit co nejlepší zákaznickou zkušenost. Proto třeba Česká pošta bude v budoucnu zajišťovat některé služby, které občanům nyní zprostředkovávají kontaktní místa veřejné správy (radnice, místní úřady, atp.).

Dalším hlavním důvodem transformace je dlouhodobé neřešení finančních aspektů spojených s výkonem tzv. univerzální služby dle udělené poštovní licence a dlouhodobě zakonzervovaná pozice podinvestované České pošty. To nakonec způsobilo, že se Česká pošta dostala do finančních problémů, které již nebyla schopna dlouhodobě řešit vlastními silami. 

Dále je to složitá organizační struktura pošty, která dnes zajišťuje výkon veřejných a komerčních služeb tzv. pod jednou „střechou“. Situaci lze vyřešit právě transformací pošty v souladu s transformačním zákonem, kdy dojde k vyčlenění komerčních logistických služeb do samostatné akciové společnosti ve vlastnictví státu. 

Posledním hlavním důvodem je letitý legislativní rámec, který řeší „ochranu“ poštovních služeb, ale nereflektuje vyvíjející se potřeby státu, měnící se návyky občanů a současné potřeby trhu. Změna tohoto rámce je rovněž nutná.