Odpovědnost k životnímu prostředí
Dlouhodobým cílem České pošty je snižování dopadů naší činnosti na životní prostředí. Aktivně se věnujeme snižování uhlíkové stopy, rozvoji elektromobility, odpadovému hospodářství či hospodaření s energií.
Jaká je naše uhlíková stopa?
Výpočet emisí skleníkových plynů byl proveden v souladu s GHG Protokolem na základě přepočtu množství jednotlivých dat spojených s aktivitami, které mají vliv na uhlíkovou stopu pomoci jejich potenciálů pro globální oteplování (GWP). Tento parametr je běžně nazýván také emisním faktorem. Veškerá tato data byla poté převedena na ekvivalent oxidu uhličitého vykazovaného v tunách (tCO2e).
Celkové emise nezávislé na jakýchkoli transakcích se skleníkovými plyny, jako jsou prodeje, nákupy, převody nebo úschova povolenek | 2022 CELKEM (tCO2e) | 2022 Emisní intenzita (tCO2e/počet zaměstnanců) |
---|---|---|
Scope 1 | 24 739 | 1,06 |
Scope 2* | 65 454 | 2,79 |
Scope 3 | 74 872 | 3,20 |
Celkové emise | 165 065 | 7,05 |
* Pro výpočty emisí ve Scope 2 byla použita metoda založená na trhu.
I v roce 2022 byl hlavním zdrojem emisí emise spojené s provozem budov, a to jak vlastněných, tak pronajímaných. Provoz vlastních budov (Scope 1 a 2) reprezenoval zhruba 48 % veškerých emisí s tím, že zhruba 28 % celkových emisí tvořily emise spojené s nákupem elektřiny ve scope 2. Provoz pronajatých budov (Scope 1 a 2) poté reprezentoval dalších necelých 10 % celkových emisí. V případě započtení i emisí spojených s provozem budov ze Scopu 3 by se tak podíl vyšplhal na necelých 70 % veškerých emisí.
Druhým nejvýraznějším zdrojem emisí je vozový park společnosti. V součtu vlastních a pronajatých vozidel tvořily tyto emise skoro 20 %, s tím, že mírně větší část (13 % celkových emisí) náležela pronajatým vozidlům.
V porovnání se základním rokem 2020 došlo k největšímu nárůstu emisí v Scope 3 - zhruba o 23 %. Polovina tohoto nárůstu je způsobena využíváním nákladní dopravy dodatečně k vlakům používaným v roce 2020. Druhá polovina je způsobena kombinací nového emisního faktoru WTT a T&D a celkovým nárůstem emisí souvisejících s používáním paliv.
Scope 2 se oproti základnímu roku zvýšil o 19 %. To je způsobeno především nárůstem emisí z nakoupené elektřiny. Přestože spotřeba elektřiny klesla o 10 %, emise se zvýšily v důsledku nového emisního faktoru, který vzrostl o více než 30 %.
Na druhou stranu se Scope 1 snížil o 24 %, což je způsobeno především poklesem vlastního vozového parku.
V porovnání s předchozím rokem 2021 činil nárůst Scope 2 a Scope 3 stejnou částku. Emise Scope 2 vzrostly o 11 %, což odpovídalo v rámci nárůstu spotřeby o 10 % a nového emisního faktoru pro spotřebu elektřiny. Využívání elektromobilů se oproti roku 2021 zvýšilo 7násobně, což rovněž přispělo k nárůstu Scope 2. Emise Scope 3 vzrostly o 10 % především v důsledku nového využití nákladní automobilové dopravy.
Celkové emise nezávislé na jakýchkoli transakcích se skleníkovými plyny, jako jsou prodeje, nákupy, převody nebo úschova povolenek | 2020 (tCO2e) | 2021 (tCO2e) | 2022 (tCO2e) |
---|---|---|---|
Scope 1 | 32 621 | 32 853 | 24 739 |
Scope 2* | 55 214 | 58 930 | 65 454 |
Scope 3 | 60 674 | 68 156 | 74 872 |
Celkové emise | 148 509 | 159 939 | 165 065 |
* Pro výpočty emisí ve Scope 2 byla použita metoda založená na trhu.
Náš energetický management
Česká pošta má od roku 2018 zavedený a certifikovaný „Systém managementu hospodaření s energií“ dle normy ČSN EN ISO 50001:2019. Tento systém v roce 2022 prošel úspěšně dozorovým auditem. Systém managementu hospodaření s energií je ideálním nástrojem k dosažení systematického zlepšování energetické hospodárnosti, zvyšování energetické účinnosti, zlepšování životního prostředí i k ověření plnění právních požadavků organizace v oblasti hospodaření s energií.
Naše pravidla pro hospodaření s energií:
- hospodařit tak, aby nedocházelo ke zbytečným ztrátám
- sledovat spotřeby energií a zjišťovat příčiny nežádoucí spotřeby
- udržovat svá odběrná zařízení ve stavu, který odpovídá právním předpisům a technickým normám
- odebírat energie pouze na základě uzavřených smluv na skutečné potřeby provozoven
- využíváme a zavádíme nové technologie šetrnější k životnímu prostředí a s menší spotřebou energie
Jakou máme spotřebu?
Spotřeba elektrické energie
2021 | 2022 |
---|---|
60 842 MWh | 55 966 MWh |
Nákup zelené energie
2021 | 2022 |
---|---|
4,20 % | 6,75 % |
Spotřeba tepla
2021 | 2022 |
---|---|
62 104 MWh | 58 268 MWh |
Spotřeba plynu
2021 | 2022 |
---|---|
80 155 MWh | 65 710 MWh |
Spotřeba vody
2021 | 2022 |
---|---|
11 626 tis. Kč | 12 571 tis. Kč |
EPC projekty
Česká pošta jako udržitelná firma se velmi zaměřuje na ochranu životního prostředí, a to i v rámci úspory energií. Jednou z možností, které využíváme k úspoře energií jsou projekty EPC zaměřené na snížení energetické náročnosti budov. Naše snaha byla oceněna titulem Nejlepší připravovaný EPC projekt roku 2022 za návrh hloubkové modernizace depa a sběrného přepravního uzlu v pražských Malešicích. Konkrétně třídírny balíků a třídírny listovních zásilek, které jsou největšími objekty svého druhu v České republice. Investice ve výši téměř 100 mil. korun do výměny osvětlení, zateplení objektů, regulace teploty dle časového využití jednotlivých místností, do vzduchotechniky a FVE má přinést roční úsporu nákladů na energie alespoň 15 mil. korun, to znamená, že čistá návratnost projektu je necelých 7 let.
Česká pošta projekt začala připravovat za přispění Národní rozvojové banky s dotační podporou z programu ELENA. Díky využití metody EPC můžeme mít smluvně garantováno až 30% snížení spotřeby elektrické energie a 20% snížení nákladů na vytápění, což nám přinese podstatně nižší provozní náklady.
V roce 2022 obdržela Česká pošta s.p. 1. místo za nejlepší připravovaný EPC projekt roku 2022 vyhlašovaný asociací APES (Asociace poskytovatelů energetických služeb).
Čím jezdíme?
Česká pošta má ve své flotile celkem 5 824 aut různých typů. V loňském roce najela dohromady
126 946 500 kilometrů. Celkem 89 % našeho vozového parku patří do emisní normy EURO6. Česká pošta se v rámci snižování uhlíkové stopy zaměřuje také na elektromobilitu. V roce 2022 bylo ve flotile 15 elektroaut a 16 dobíjecích stanic. Další elektroauta máme v plánu pořídit v roce příštím a dále navýšit počet dobíjecích stanic na 96. Elektroauty jsou doručovány zásilky v Brně, Českých Budějovicích, Pardubicích a v Táboře. V rámci logistiky mají naši doručovatelé také k dispozici sto elektrokol a i jejich počty se budou v dalších letech zvyšovat.
TYPY AUT | |
---|---|
Kategorie vozidla |
|
[M1 ] Osobní vozidlo | 1578 |
[N1 ] Dodávkové vozidlo | 3785 |
[N2 ] Nakladni vozidlo | 169 |
[N3 ] Nákladní vozidlo | 253 |
[O2 ] Návěs/Přívěs | 4 |
[O4 ] Návěs/Přívěs | 29 |
[T2 ] Traktor | 6 |
Celkový součet | 5824 |
EMISNÍ NORMY | |
---|---|
Emisní limit |
|
BEZ NORMY | 50 |
EEV | 6 |
EURO0 | 3 |
EURO1 | 3 |
EURO2 | 2 |
EURO3 | 23 |
EURO4 | 264 |
EURO5 | 299 |
EURO6 | 5174 |
Celkový součet | 5824 |
POHONNÉ HMOTY | |
---|---|
Palivo |
|
Bez paliva | 33 |
CNG | 375 |
Elektřina | 15 |
Nafta | 4457 |
Natural 95 | 944 |
Celkový součet | 5824 |
Jak nakládáme s odpady?
V rámci ochrany životního prostředí se snažíme co nejhospodárněji nakládat s odpady. Pro roky 2021–2024 uzavřela Česká pošta Smlouvy o poskytování služeb v odpadovém hospodářství pro všech sedm Regionů. Z důvodu vyčerpání kontraktu ze Smlouvy o poskytování služeb v odpadovém hospodářství Regionu Praha bylo nutno vypsat novou veřejnou zakázku a uzavřít novou Smlouvu o poskytování služeb v odpadovém hospodářství do konce roku 2024. Rovněž byly pro roky 2020–2023 uzavřeny rámcové dohody (23) o poskytnutí služeb na Svoz a likvidaci nebezpečných a ostatních odpadů z vybraných provozoven, kde tento nebezpečný odpad vzniká, a to především dopravních středisek, Centrální tiskárny Praha apod. V rámci splnění ohlašovací povinnosti za rok 2022 v termínu do 28. 2. 2022 bylo prostřednictvím Integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností na úseku životního prostředí podáno 2 401 Hlášení o produkci a nakládání s odpady, čímž byla splněna zákonná povinnost.
| 2021 | 2022 |
---|---|---|
Odvoz odpadů | 24 085 705 Kč | 23 388 441 Kč |
z toho likvidace odpadu z obalů * | 526 595 Kč | 222 951 Kč |
Ekologická likvidace ** | 453 737 Kč | 567 346 Kč |
|
|
|
Množství odpadů v tunách z toho: | 7 441 | 6 733 |
Směsný komunální odpad | 3 642 | 3 459 |
Papírové a lepenkové obaly | 1 545 | 1 098 |
Papír a lepenka | 1 328 | 1 257 |
Objemný odpad | 453 | 394 |
Plastové obaly | 211 | 156 |
Železo a ocel | 65 | 84 |
Zaolejovaná voda z odlučovačů oleje ** | 61 | 53 |
Směsi odpadů z lapáku písku ** | 54 | 93 |
Kaly z odlučovačů oleje ** | 19 | 27 |
* z obalů, které ČP uvádí na trh
** Likvidace nebezpečných odpadů
Sběr papíru, plastů a skartace
Surovina | Množství 2021 (tuny) | Množství 2022 (tuny) |
---|---|---|
Sběr papíru | 1 484,5 | 1 083,9 |
Sběr plastů | 104,7 | 90,3 |
Řízený a neřízený skart papíru | 1 178 | 1 214 |
Recyklace, zpětný odběr
V oblasti zpětného odběru elektrozařízení spolupracujeme zejména s fy. REMA a.s. a STEELMET, s.r.o.
| 2021 | 2022 |
---|---|---|
Zpětný odběr elektrozařízení v roce fy. STEELMET | 61,800 t | 70,260 t |